Hatha yoga....lekker in je vel gaan zitten

Hatha Yoga bevat de eerste 5 treden van het pad van Patanjali, de Astangha yoga.

 

Door Hatha yoga te beoefenen, werk je aan je fysieke gezondheid en het mentaal welbevinden. Je bouwt o.a flexibiliteit, kracht en balans op en zult merken dat het mentaal rustiger wordt.

 

Tijdens de yogales ligt de nadruk op het beoefenen van de asana's en de ademhaling.
dit is een zeer effectieve combinatie om lichaam en geest te reinigen . En zo doende gezondheid te bevorderen. Maar ook om ruimte te creëeren in zowel het lichaam als de geest.
Ontspanning is een logisch gevolg hiervan en daarmee zijn we op weg naar een fysiek en een mentaal welbevinden.


In mijn lessen is er ook ruimte voor pranayama en meditatie. Maar deze zullen vaker in mijn langere lessen behandelt worden gezien de tijd die men hiervoor moet nemen
Maar in de eerste plaats ga je in mijn les lekker aan de gang met het lichaam en de rest volgt van zelf.

Hatha yoga bestaat voornamelijk uit statische houdingen, maar ik maak ook gebruik van een meer dynamische vorm. 

 

Wat is het het verschil?


Door langer in een bepaalde houding te staan bereik je o.a de diepere lagen in je fysieke lichaam zoals je bindweefsel, maar je geeft het lichaam ook meer de kans om zich goed aan een houding aan te passen. Hierdoor kan het lichaam zich leren ontspannen in een houding en hebben de spieren goed de kans om te stretchen en kracht op te bouwen.
Ook mentaal gezien heeft het een enorme kracht.
Het lichaam wordt stil gezet, maar wat doet dat bijv. met al je gedachtes? 
Kan je je de rust in jezelf vinden en  voelen wat jouw lijf nodig heeft in die houding of gaan alle gedachtes met jou op de loop? 
Maar kan je ook echt op de mat staan voor jezelf en aanvoelen welke optie houding het beste voor je werkt of wil je meer omwille van prestatie?
Deze houdingen vragen dat je naar binnen keert zowel mentaal als fysiek.
En hopelijk levert dat veel mooie inzichten over jezelf op.

Maar er zijn ook houdingen waar ik je in kan laten bewegen in samenspel met jouw ademhaling, waardoor deze houding van een statische in een dynamische zullen veranderen.
De dynamische houdingen kunnen ook werken als een flow, een beweging van houdingen gevolgd op elkaar, in harmonie met de ademhaling om zo een soort van meditatieve staat te creeëen, maar ook om uithoudingsvermogen, souplesse en kracht op te bouwen.
De zonnegroet is een mooi voorbeeld van een dynamische vorm.

 

Zowel de statische vorm als de dynamische zijn beide een mooie aanvulling op elkaar.

 

De lessen worden afgestemd op o.a de groep, seizoenen, chakra's, les thema's etc etc.
Hierdoor zijn de lessen elke week weer anders.